• Gezamenlijk koers
  • Met de familie
    • Medezeggzenschapsraad (MR)
    • Blosseraad
    • Ouderraad
    • Kinderraad
    • Familieblad, de kinderschoolkrant
  • Samenwerkingspartners
  • Bestuur
  • Inspectie
    • Opvang
    • Onderwijs
  • Welkom
  • Missie en visie
  • Opvangzaken
    • Privacy
    • Opvangzaken
  • Documenten
    • Document 1 (pdf)
    • Document 2 (pdf)
  • Inschrijven opvang
  • Contact
  • Welkom
  • Missie en visie
  • Schoolzaken
    • Schooltijden en gym
    • Verlof en verzuim
    • Vakanties en vrije dagen
    • Klachtenregeling
    • Privacy
    • Ouderapp Kwieb
  • Team
  • Documenten
    • Schoolgids
    • Tevredenheidsenquetes
    • Kleuterinformatie (pdf)
    • Groeigids-app
  • Aanmelden leerling
  • Contact
  • Opvang
    • Peuteropvang
    • BSO
  • Onderwijs
    • Kleuterbouw (1/2)
    • Onderbouw (3/4)
    • Middenbouw (5/6)
    • Bovenbouw (7/8}
  • Rondleiding
  • Open dagen
  • Aanmelden leerling
  • Vacatures
  • Stage lopen
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact

Antwoorden op veelgestelde vragen

 

1. Jullie zijn een katholieke basisschool. Hoe uit zich dat?
We zijn een katholieke school, maar op een open en eigentijdse manier. We besteden aandacht aan christelijke feestdagen zoals Kerstmis en Pasen en staan stil bij hun betekenis. In de dagelijkse praktijk zie je onze identiteit vooral terug in hoe we met elkaar omgaan: we hechten veel waarde aan respect, veiligheid, tolerantie, openheid, luisteren naar elkaar en ruimte voor verschillen. Er is aandacht en respect voor andere (geloofs)overtuigingen. We zien school als een oefenplaats om deze begrippen te bespreken en deze vaardigheden te stimuleren. We bidden niet en we lezen niet voor uit de bijbel.

 

2. Hebben jullie een bepaald schoolconcept?
We hanteren geen specifiek onderwijsconcept zoals Montessori of Dalton. We zijn een vrij klassieke basisschool, maar wel helemaal van deze tijd. We werken met moderne methodes en besteden veel aandacht aan een warme, veilige en gestructureerde leeromgeving. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we Hiro, voor taal en spelling Staal, voor rekenen Getal & Ruimte, voor het leesproces in groep 3 hebben we Lijn 3 en voor wereldoriëntatie, lezen en burgerschap werken we met Blink. Kinderen werken regelmatig zelfstandig en we stimuleren samenwerken in duo's of groepjes.

 

3. Wat zijn jullie schooltijden?
We werken met een continurooster met vijf gelijke dagen: alle kinderen zijn op school van 8:30 tot 14:00 uur.

 

4. Hoe ziet jullie team eruit?
Ons team is divers in leeftijd en achtergrond. We hebben drie meesters voor de groep en onze meester Will (onze betrokken conciërge) naast veel juffen. Onze collega's zijn van verschillende leeftijden – van twintigers tot zestigers. Daarnaast verwelkomen we regelmatig stagiaires in ons team.

 

5. Hoe communiceren jullie met ouders?
Voor de dagelijkse communicatie gebruiken we voornamelijk het systeem Kwieb. Ouders kunnen daarin hun kind ziek melden, een bericht sturen naar de leerkracht of andersom. Leerkrachten delen via zogenaamde inkijkjes regelmatig een kijkje in de klas: wat er gebeurt, waar de kinderen mee bezig zijn of leuke momenten die we graag delen. Daarnaast ontvangen ouders elke maand de maandinfo: een nieuwsbrief vanuit de directie met informatie en updates over de school.

 

6. Hoe groot zijn jullie groepen?
Onze groepen hebben gemiddeld zo’n 25 kinderen. De kleinste groep telt op dit moment 21 leerlingen, de grootste 29. We streven naar een goede balans in groepsgrootte, passend bij de behoeften van de kinderen en het aanbod.

 

7. Hoe regelen jullie de zorg op school?
De zorg voor kinderen begint in de groep. De leerkracht kent de kinderen het beste, observeert, signaleert en stemt het onderwijs af op wat kinderen nodig hebben. Tijdens instructies wordt gedifferentieerd: er is aandacht voor kinderen die extra uitleg nodig hebben en voor kinderen die meer uitdaging aankunnen.

We hebben daarnaast een sterk zorgteam bestaande uit vier intern begeleiders en een kwaliteitscoördinator. Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, denkt de intern begeleider mee met de leerkracht en wordt samen gezocht naar een passende vervolgstap. Ouders worden altijd op de hoogte gebracht bij opvallende signalen of veranderingen in het onderwijsaanbod.

Meer informatie over onze zorgstructuur en werkwijze is te vinden in onze schoolgids.

 

8. Hoe gaan jullie om met vervanging bij afwezigheid van de leerkracht?
Net als veel scholen in Nederland hebben ook wij te maken met het lerarentekort. Toch doen we er alles aan om bij ziekte of afwezigheid van een collega de continuïteit voor de kinderen zoveel mogelijk te waarborgen.

Allereerst kijken we of we de afwezigheid intern kunnen opvangen. We hebben een aantal collega’s beschikbaar dat kan invallen binnen de school. Als dat niet mogelijk is, doen we een beroep op onze externe mini-invalpoule: een groep vertrouwde invallers die we kunnen inschakelen wanneer het intern niet lukt.

Lukt het ook daarmee niet om vervanging te regelen, dan kijken we zorgvuldig naar andere opties. Soms verdelen we de groep tijdelijk over andere groepen, maar alleen als dat verantwoord is en de balans in de klassen het toelaat. In het uiterste geval kan het voorkomen dat we een groep een dag thuis moeten laten. Dit gebeurt uiteraard niet zomaar; we nemen zulke beslissingen met zorg en altijd met het belang van de kinderen en de draagkracht van het team in het oog.

 

9. Geven jullie ook muzieklessen op de Familieschool?
Ja! We vinden het belangrijk dat kinderen zich breed ontwikkelen — dus niet alleen op het gebied van taal en rekenen, maar ook in creativiteit en expressie. Muziek maakt daar een waardevol onderdeel van uit.

We werken samen met Muziekschool Koggenland. Muziekdocenten van de muziekschool geven in de bovenbouw lessen in keyboards, percussie en gitaar. Voor de onderbouw verzorgt een muziekdocent lessen in algemene muzikale vorming waarin kinderen op een speelse manier kennismaken met zang, ritme en samenspel.

 

10. Hoe vaak gymmen jullie op de Familieschool?
Alle groepen gymmen twee keer per week.

De kleuters (groep 1 en 2) gymmen met de groepsleerkracht in onze eigen speelzaal. Onze vakdocent bewegingsonderwijs ondersteunt bij het ontwerpen van deze lessen. Elke week krijgen zij één spelles en één toestellenles.

De groepen 3 t/m 8 gymmen twee keer per week met onze vakdocent gym. Dankzij onze grote gymzaal in het schoolgebouw hoeven we niet te reizen of fietsen, wat zorgt voor meer effectieve lestijd en een rustiger ritme in de schooldag.

Staat jouw vraag er niet bij?

 

Mail ons dan...

...of bel ons (072) 571 47 21

Familieschool


Jan Glijnisweg 61

1702 PA Heerhugowaard

T (072) 571 47 21

BRIN nr: 07RL

 

Aangesloten bij


Blosse


Zoeken in de site


 

🌼 BSO on tour! 🌿

We sluiten het jaar af met een lekker ijsje bij De Viersprong! 🍨

Nieuwe speeltoestellen op het peuterplein! 🎗️🧺🤩

Groep 7 heeft een spelletjesmiddag met groep 3 🎲🃏

Vandaag hebben de groepen 6 de laatste keer van dit schooljaar muziek gehad. 🎶🎼🎸🎹🥁

Feest in groep 5! 🎉🤩

De groepen 4 hebben vandaag geoefend in groep 5! 📝📚

De peuters maken verf met stoepkrijt! 🎨

De kinderen van groep 3 hebben vandaag het thema kriebelbeestjes afgesloten. 🪱🐛🪲🐞🕷️

Lekker buitenspelen met de kleuters! 🌳

Op zoek naar kinderopvang?

Bekijk alle Blosse opvangvormen


Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?

Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl


Nieuwsbrief ontvangen?


Copyright 2025 - Familieschool
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites